torsdag den 19. juli 2007

Lidt "historie".

I folkeskolen var håndarbejde et af mine "hadefag", men omkring konfirmationsalderen begyndte det at gå op for mig at det var sjovt at lave noget med mine hænder og siden har håndarbejdet været en vigtig del af mit liv.
Efter folkeskolen gik jeg et år på "Gullachsens Tilskærerskole" i Ålborg og under et ophold på "Skals Håndarbejdsskole" omkring 1979 fandt jeg ud af at jeg havde lyst til at blive håndarbejdslærer, og startede derpå på "Nordjyllands Håndarbejdsseminarium" hvor jeg var på det første hold som dimitterede derfra.
Efter at have undervist i beklædningssyning på aftenskolen et par år, fik jeg et par dejlige piger - lagde arbejdet på hylden - og blev hjemmegående. Håndarbejdet var dog stadig en stor del af min dagligdag - der blev syet og strikket mange ting til pigerne, bl. a. de årlige fastelavnskostumer.
Denne tradition har begge piger - selv om de ellers ikke har den store interesse for håndarbejde - beholdt og de kaster sig hvert år ud i at kreere kostumer til det årlige karneval i Ålborg.

I et par år var det kurvefletning (peddigrør) og vævning der var min foretrukne fritidsbeskæftigelse, men ved et tilfælde fandt jeg ind på håndarbejdsforummet "Rokken" - og senere på "Hobbynettet" og det blæste nyt liv i min interesse for strik, så 2007 har mest stået i strikkeriet tegn og det er blevet til flere trøjer, strikkede og filtede tasker og nogle enkelte par sokker.
Mit garnlager vokser igen stødt og mine planer er mange, og det er bl. a. det som du kan følge med i her på bloggen.
Jeg håber også at få flettet lidt kurve og væven skulle også gerne igang igen.

Ingen kommentarer: